Andrea Voll Voldum (21):- Det er trist at vi kan få slike kommentarer fordi vi velger å gå uten sminke


FOTO: Mauricio B . Evensen  (Oslo)

 

 

 

(NB:  En sak fra KK.no

 

 

 

Andrea Voll Voldum (21) fra Lærdal i Sogn og Fjordane, er blitt en ordentlig talskvinne for mange unge jenter og kvinner ute i hele Norge. For en god tid tilbake

siden så ble Andrea kritisert for å droppe sminke under et møte. Nå tar hun virkelig et oppgjør med skjønnhets-presset. Det

øverste foto er opprinnelig i fra støttedemonstrasjonen i Oslo arrangert i sympati med Voldum da tre menn i juli 2016 ble frikjent for gjengvoldtekt i den såkalte Hemsedal-

saken.Hun er også én av de personene bak stiftelsen “Vi Tror Deg” på facebook. En gang i Juni måneden la hun ut et innlegg på sin private Instagram-profil, og med et bilde

av seg selv med sminke og et bilde av seg selv uten sminke. Til innlegget skriver hun:

 

Jeg fikk en kommentar for noen uker siden som jeg har tenkt på en stund nå. Jeg møtte opp på et møte uten sminke, og fikk beskjed om at jeg så sliten ut. Møtte derfor opp med sminke på neste møte for «å ikke se sliten ut». Hvorfor gjorde jeg egentlig det? Jo, da slapp jeg kommentarer som: «Du ser sliten ut!», «Går det bra?» og «Er du ikke helt i form du da?». I stedet var det kommentarer som: «Så flott du var i dag da!!» og «Smashing du!»

 

Så fortsetter innlegget med følgende: 

Man burde få lov til å gå uten sminke uten å få kommentarer som fører til at man føler seg stygg. Jeg går uten sminke når jeg føler for det, om det er på et møte, på byen, på shopping eller på fest. Mitt ansikt – jeg bestemmer selv. Jeg liker å sminke meg, men liker også å gå uten. Jeg er ikke den mest usikre personen her i verden, men noen andre kan være det. Så tenk litt over hva du sier til andre. #youarebeautiful

 

 

Skjermdump: Instagram

I innlegget på Instagram-profil oppfordrer Andrea Voll Voldum jenter og kvinner til å droppe sminke om man føler for det.  For noen dager tok KK.no, som først omtalte

saken, en liten prat med Andrea, etter at hun la ut innlegget på sosiale medier. De i KK  har spurt henne om hun føler at det er et press i samfunnet om at man  bruke

sminke. Å ja, det er nok et type press der om at man alltid må føle seg vel, og for mange er det å føle seg vel nettopp det å bruke sminke. Mange føler nok at de må

sminke seg når de blant annet skal på butikken,og generelt når man skal utenfor husets fire vegger. Det er trist at vi kan få slike kommentarer fordi vi velger å gå uten sminke.

Og en slik kommentar kan starte presset. Hun tror ikke at andre jenter sminker seg for andre, men mest for seg selv, forteller den unge 21-åringen til nettsiden KK.no.

Denne bloggen drives av NorgeOgVerdensNytt. En midlertidig nyhetsplass til ny nyhets-redaksjon-side/domene er på plass. Tidligere har vi hat en suksess nyhetsside/blogg med flere tusen lesere/følgere. Vi håper på ny suksess: [email protected]
Posts created 6486

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top