Charlotte Christoffersen (43):- Jeg vet virkelig ikke hvor jeg ellers skulle gjort av meg

AV  NorgeOgVerdensNytt  / Grenland  / Porsgrunn  Foto/   NorgeOgVerdensNytt /

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PORSGRUNN: For en del år siden ble Charlotte Christoffersen (21) fra Hovenga ufør, og gjorde så forsøk på å stå i arbeid på GREP og andre steder. Men det klarte hun ikke.Hun sliter idag med ulike ting som gjør at det blir tøft for henne å ha en vanlig fast jobb.Jeg bidrar idag som frivillig inne på Raschebakken Dagsenter, og vil si at i mitt liv er det min jobb plass, forteller hun

 

Har du tip, bilder eller videoer? [email protected] – eller facebook

 

Raschebakken Dagsenter betyr veldig mye for svært mange av de besøker huset (Foto: Norge-Og-Verdens-Nytt)

 

til Norge-Og-Verdens-Nytt (NOVN).Etter at hun endte som ufør har det hatt en stor betydning for henne.Jeg vil si det føles godt inni meg å vite at jeg betyr noe for noen, sier hun. På jobben på Dagsenteret får jeg være med å lage mat til en god stor gjeng som alltid er blide og fornøyde.Det er fantastisk,sier hun. Når jeg ikke er på Raschebakken har folk faktisk spurt etter

 

meg. Det gjør meg virkelig glad. I de siste 21 årene har Charlotte Christoffersen vært ut og inn av Raschebakken Dagsenter. Det godt og velkjente huset har blitt hennes arbeidsplass,og hennes andre hjem.Jeg vet virkelig ikke hvor jeg skulle gjort av meg hvis jeg ikke hadde hat nettopp dette tilbudet. Jeg var ute alene i ett år da jeg endte som ufør.Så ble jeg heldigvis fulgt

 

opp og fikk plass i det som er min nåværende bolig. Det er dager der jeg føler meg dårlig og svært deprimert. Da er det å komme til nettopp  Raschebakken dagsenter som gjør dagen min mye  bedre for meg,forteller hun Norge-Og-Verdens-Nytt og Porsgrunns Dagblad. Som allerede kjent ønsker Porsgrunn kommunen nå å redusere åpningstidene med 50 prosent. Det betyr at

 

dagsenteret vil være åpent kunn på dagtid to og tre dager i uka. Det er veldig mange av oss som er avhengige av å ha denne møteplassen.Jeg er en av dem som fortsatt står på liste for å få en fritidskontakt (tidligere støttekontakt).Men siden jeg har det fantastiske tilbudet der på Raschebakken, så stresser jeg ikke så mye med å få meg en eller annen støttekontakt, forteller

 

Christoffersen. Det blir heler å komme meg ut for å være sosial sammen vennene her på dagsenteret, sier Christoffersen.Om det blir til at huset ikke får være åpent som før, får jeg ikke fylt de få mørke dagene jeg har. Som vi i Norge-Og-Verdens-Nytt tidligere har fått opplyst, er det ikke kunn åpningstidene som blir redusert. I lang tid har også Psykiske helsetjenester og

 

LES OGSÅ: Jon (72) og andre foran Rådhusplassen med plakater – 

 

rusomsorg hatt en fulltidsansatt på Raschebakken Dagsenter som brukerne av huset kjenner svært godt og er trygge på.Nå skal det nemlig ha kommet et forslag om å erstatte denne stillingene med en rulleringsordning blant ansatte i kommunalboligene. Da jeg først fikk høre at vi ikke skal ha den ansatte her fast på

 

dagsenteret lengere, så ble jeg faktisk veldig trist og lei meg, sier Christoffersen. Driftsleder Christer Ugelstad sier til Norge-Og-Verdens-Nytt at han ikke kan bekrefte om dette stemmer eller ei, og henviser videre til virksomhetsleder Heidi Ekornrød Pedersen.I forbindelse med forslaget om å redusere åpningstidene på Raschebakken dagsenter, ararrangerte en stor gjeng en

Det ble arrangert demonstrasjon utenfor Rådhusplassen hvor flere av brukerne av Raschebakken og Mental Helse deltok (Foto: Mauriciio Evensen)

demonstrasjon utenfor Rådhusplassen.Flere av de som er brukere av Raschebakken dagsenter og medlemmer av Mental Helse Porsgrunn deltok. Opposisjonsleder Anne Cathrine Syversen var blant dem som tok seg god tid og pratet med gjengen på plassen.Dagen etter en vel overstått møte i formannskapet i rådhuset, bestemte Syversen seg for å besøke

 

Raschebakken hvor hun da fikk møte mange av brukerne av dagsenteret, og itillegg fikk høre deres opplevelser og historier. Under mitt besøk fikk jeg blant annet høre at det er viktigere at dette tilbudet er åpent hver eneste dag, enn at det er lengre åpningstid bare noen dager i uka.Det er jo brukerne av dagsenteret som selv best vet hva slags form de er ifra dag til dag.

 

Anne Cathrine Syversen fikk også igjen vite at dagsenteret har hatt 3.500 besøkende det siste året.Det er mellom 150/200 kommer ofte.Rundt 100 personer kommer sporadisk. Som vi alle vet er Raschebakken dagsenteret et fantastisk tilbud. Hvis det er slik at det ikke er lovpålagt, så er det nok feil.Jeg kan forstå at det i kommunen skal redusere kostnader, men det reduserer ikke

Opposisjonsleder/ gruppeleder (H) Anne Cathrine Syversen pratet med demonstrantene (Foto: Norge-Og-Verdens-Nytt)

LES OGSÅ: Raschebakken Dagsenter – (leserinnlegg)

 

kostnadene i samfunnet, sier Syversen.I løpet av to uker kommer det nok en endelig avgjørelse om åpningstidene på Raschebakken blir redusert. I følge en av brukerne av huset kommer både de og medlemmer av Mental Helse til å arrangere enda en demonstrasjon utenfor Rådhusplassen. Vi kommer absolutt til å stille opp som forrige gang med plakater, rope ut vårt tydelig budskap til de som sitter på møtet i rådhuset, fordi vi vil kjempe for å få beholde en viktig plass som Raschebakken er, og som betyr veldig mye for svært mange mennesker, sier brukeren.

 

Denne bloggen drives av NorgeOgVerdensNytt. En midlertidig nyhetsplass til ny nyhets-redaksjon-side/domene er på plass. Tidligere har vi hat en suksess nyhetsside/blogg med flere tusen lesere/følgere. Vi håper på ny suksess: [email protected]
Posts created 6504

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top