Foto: Vestfold Interkommunale Brannvesen
- Saken er omtalt/delt på facebook-siden
Nå er det det ikke lenger fare for hydrogengasseksplosjon på skipet Brim som ligger til kai utenfor Tønsberg.Det begynte å brenne om bord på skipet sist torsdag.Brannmannskaper har vært inne i maskinrommet for å inspisere,men har foreløpig ikke vært i batterirommet,opplyser brannmester Per Olav Pettersen i Vestfold
interkommunale brannvesen til Teknisk Ukeblad. Det bærer preg av at det har vært en hendelse der nede, uten at jeg kan si noe om hva det har vært eller hva som har forårsaket det, sier han.Det er fortsatt ikke klart hva som skjedde da det oppsto røykutvikling fra batterirommet på hybridskipet torsdag sist uke.Etter at skipet var
slept til kai, ble det etablert en sikkerhetssone på 300 meter i tilfelle eksplosive gasser om bord skulle antenne.Dere har redda en båt og 25 arbeidsplasser. Tusen takk! Jeg er så takknemlig for innsatsen dere alle har gjort, jeg håper vi kan seile igjen i mai, sa Espen Larsen-Hakkebo som er en av de to eierne av Brim Explorer til mannskapene
i teltet ved operasjonens slutt. Det skriver på VIB på sin facebook-side. Videre skriver de: Han er i tillegg tekniske sjef i rederiet og har bidratt med svært mye og viktig informasjon under operasjonen og deltatt i staben.Da han talte til og takket mannskapene i brannteltet på Vallø tirsdag kveld, summerte han opp de seks dagene siden brannen
som helt utrolige. Fra løsninger for å forhindre en mulig eksplosjon ble diskutert i stabsmøter gjennom dagen på fredag, da brannmannskapene sagde og limte for å lage påkoblinger på lørdag, til utarbeidelse av prosedyrene og treningen på søndag, til full aksjon på mandag og tirsdag.