Forbrukertilsynet går ikke etter TV-kanalen Visjon Norge for oppfordringen til å donere penger for å bli beskyttet mot coronaviruset

AV/ foto: Skjermd/ Visjon-Norge

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Det skyldes dels at dette dreide seg om et konkret, enkeltstående tilfelle og dels at det er svært tvilsomt om handlingen var lovstridig, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet til Vårt Land.

Torsdag 27. februar oppfordret predikanten Dionny Baez til å gi TV-kanalen en gave på 2.020 kroner under en direktesending. Det skulle gi seerne beskyttelse mot coronaviruset, hevdet han.

Fordi Dionny Baez kun var en gjestepredikant fra USA, kan budskapet hans på kanalen kalles en enkeltstående hendelse, mener Haug.

 

 

 

 

LES  OGSÅ  flere  saker om Visjon Norge her

 

 

 

 

I klippet snakker predikanten forholdsvis usammenhengende på engelsk, mens en kvinne forsøker etter beste evne å oversette. Men budskapet er ganske så klinkende klart. Nemlig at en pengedonasjon kan beskytte dine barn mot sykdommen Covid 19, som forårsakes av det nye coronaviruset.

 

 

 

«Jeg utfordrer deg til å beskytte dine barn med et offer. Jeg skal be for disse bønneforespørslene. Alle foreldre som ser på. Alle som ser på. Som Guds profet, oppfordrer jeg deg til å ringe nummeret på skjermen. Den hellige ånd har veiledet meg. Med et 2020 såkorn, 2020 kroner, utfordrer jeg deg til å prøve Gud. Han sier test meg. Hvis du gir til mitt rike, så skal jeg ta ut gnagerne («devourer» noe som har tatt bolig i kroppen red.anm.), coronaviruset, det er en gnager. Og det er imot dine barn. Jeg skal kutte ut gnageren,» sier predikanten.

 

 

 

 

Det var pastor Erik Andreassen i Oslo Misjonskirke Betlehem som først reagerte på innslaget som ble sendt på Visjon Norge. Andreassen la ut flere klipp på sin Twitter-konto, og kritiserte TV-kanalen for at de misbrukte corona-frykten til å samle inn penger.

Forskningsleder ved Høyskolen for ledelse og teologi (HLT), Karl Inge Tangen, hadde ikke sett TV-innslaget da Nettavisen tok kontakt, men sa på generelt grunnlag at i henhold til kristendommen og teologien skal en ikke ta seg betalt for forbønn.

 

 

 

– Jeg ser ikke mye på Visjon Norge, men mitt inntrykk er at de stort sett promoterer at forbønn skal være gratis, mens pengegaver skal gå til å dekke TV-arbeid. Men hvis det er brutt en grense her, er det teologisk problematisk. Man må være tydelig på at hvis man vil tilby Guds hjelp, så er det ingen mennesker som eier den. Guds hjelp er gratis, sier Tangen til Nettavisen.

 

Denne bloggen drives av NorgeOgVerdensNytt. En midlertidig nyhetsplass til ny nyhets-redaksjon-side/domene er på plass. Tidligere har vi hat en suksess nyhetsside/blogg med flere tusen lesere/følgere. Vi håper på ny suksess: [email protected]
Posts created 6444

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top