Gunn-Iren Lunde (59) har hatt den siste utstillingen for i år – nå kommer flere av hennes tegninger i en ny bok

AV/    NorgeOgVerdensNytt   Foto:  Mauricio  Evensen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TELEMARK (SKIEN) I barndommen sin hadde Gunn-Iren Lunde (59) fra Falkum vært en kunstner og tegnet og malt en god del i hjemmet med familien.Men så tok hun plutselig pause fra alt. Hun vokste opp med en mor og en bror som begge døde i år 1986.Lunde skal ha hat en fin barndom og var aktiv og likte idrett.Det var på hobbybasis.Senere gikk hun på gymnaset og deretter ble det å  gå et år på folkehøyskole. Men så ble 59-åringen plutselig deprimert og lagt inn på psykiatrisk avdeling.

 

 

Under oppholdet ble hun frelst og fri og fikk Gudstro.Hun har i sin tid jobbet litt i ordinært  yrkeslivet, men ble etter hvert uføretrygda i ung alder. Etter det har hun jobba mye innen frivillig arbeid og var alt fra kaffeer, bruktbutikker, varmestua ,bydelshus, mentalhelse og mye annet. Hun har gått på Levende Ord i Bergen.Da hun flyttet ned til Skien jobbet hun som lydtekniker i daværende Radio Grenland. Det var på Tabernaklet og andre steder. En av dem som Gunn-Iren ble kjent

 

 

med da hun flyttet til byen, var venninnnen og artisten Torill Helene Nordvik Roksvaag.Torill presset meg fremover og oppmuntret meg, sier hun.Da hun var et godt voksen dame tok hun fatt i tegning og maling igjen.Det skjedde etter at en ukjent kvinne under et bønnemøte skal ha sett i et syn om at Lunde satt å tegnet / malte. Men den gangen benektet hun at det stemte det damen hadde sett. Men etter hun kom hjem igjen til hjembyen sin, tenkte hun i flere dager på det damen hadde

 

Gunn-Iren Lunde hadde utstilling inne hos Gulset Nærmiljøsentralen i Skien

 

sagt på bønnemøtet. Og etterhvert så, joa, det stemte det, Lunde hadde nemlig tegnte og malt mye i barndommen. Dermed så startet hun med tegning og maling igjen med blyant og fargelegge med vannfarger og pensel.Fra første November og til slutten av måneden hadde hun sin egen utstilling inne på Gulset Nærmiljøsentralen i Skien.Til sammen var det hengt opp hele 20 flotte tegninger / malinger på veggen inne i lokalet.Det er tydelig kristent budskap og motiver bak

 

 

mange av tegningene.Det er mange som faktisk har vært innom å sett på bildene mine, og jeg har fått mange fine tilbakemeldinger fra folk, forteller en blid og fornøyd Gunn-Iren, til Norge-Og-Verdens-Nytt (NOVN). En avtale om å få holde sin egen utstilling inne i lokalet til Gulset Nærmiljøsentrelen på senteret, har gått via Elisabeth Helgen og daglig leder Gisle Lunde som jobber ved sentralen. Til dere som har vært innom utstillingen en av dagene på Gulset senteret, og som senere kunne tenkt

 

 

seg å kjøpe et av tegninene mine, kan bare ta direkte kontakt med meg på facebook-siden, sier hun. Hva tenker du, blir det flere utstillinger for deg fremover? Jeg vet ikke om det blir flere utstillinger før jul. Jeg tror ikke det blir aktuelt akkurat nå.Men jeg håper på å ha utstillinger til våren til neste år, sier Gunn-Iren. Hun håper at dem der ute som gjerne ønsker å stille ut hennes tegninger og malinger, vil ta kontakt med henne om det. Itillegg til kristne budskap og motiver, tegner jeg også vanlige hus, mennesker, trær, fjell, blomster, litt abstrakte tegninger og dyr, legger hun til. Bokforfatter Inger Heibø fra Skien kommer snart ut med

 

 

enda en ny bok som heter “Himmeldrømmen 2”.Da kommer flere av tegningene til Gunn-Iren Lunde medi den nye boka.Hvordan skjedde det? Jeg sendte inn et par av mine tegninger til en bokforfatteren. Da viste jeg ikke at hun skrev bok eller noe. Det var hun som etter hvert fant ut at hun kunne bruke tegningene mine i sin bok, sier Lunde.Jeg begynte deretter å tegne for Heibø.Tidligere har Heibø fortalt følgende om en annen bok hun har utgitt: Boka har jeg skrevet etter at barn og barnebarn har

 

 

fortalt drømmer de har hatt om å være i himmelen. Drømmene strekker seg over en periode på over 25 år. De har alle fortalt meg om familie-medlemmer og dyr som enkelte av oss vokste opp med i barndommen. Jeg skrev ned drømmene med engang barnafikk dem.Det er Viumdal som har ferdigstilt boka og gitt den ut på sitt forlag. Alle bøkene vil bli gitt til mennesker som vil støtte Open Heart m/ Halvard Hasseløy,evangeliesenteret eller Moldovahjelpen. Det er Gunn-Iren Lunde og Nan Rita Ødegaard som har

 

 

Her er Gunn-Iren Lunde med tidligere bok hvor hennes tegninger er med

 

 

illustrert boka.Lunde har vært en herlig frelst og en kristen dame i mange år. Hun har tidligere gått på Bibelskole på Arken i Stockholm.Hun skal ha blitt frelst da hun var innlagt på en avdeling på et sykehus, helt alene på sitt eget rom i år 1982. Det hele skjedde etter å ha kommet til troa på en folkehøgskole jeg gikk på året før, sier hun. Idag vitner og taler hun foran folk på møter og litt via videoer på sin egen Facebook. Gunn-Iren vil gjerne si følgende til leserne: Folk må ikke være redd for å prøve nye ting,

 

 

men våge nye ting, ta sjanser og de må gjøre det de har lyst til og drømmer om.Det er nå snart jul og vi må da huske på julens budskap. Jesus ble født og kom for å frelse oss, sier Lunde. Den nye boka til Bokforfatter Inger Heibø skal nå være inne på trykkeriet, og boka kommer kanskje ut før jul. Heibø bekrefter overfor NorgeOgVerdensNytt at en ny bok er på vei.Ja en ny bok kommer, og jeg håper at den snart er ferdig fra trykkeriet, sier hun.Boka handler om barnebarnas drømmer om opplevelser de har hatt i himmelen.Hvordan får folk der ute tak i boka med blant annet dine teginger? De som gjerne vil kjøpe boka kan ta direkte kontakt med meg eller med Inger Heibø, sier Lunde.

 

 

 

 

Under ser dere noen av tegnigene til kunsteneren, Gunn-Iren Lunde:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denne bloggen drives av NorgeOgVerdensNytt. En midlertidig nyhetsplass til ny nyhets-redaksjon-side/domene er på plass. Tidligere har vi hat en suksess nyhetsside/blogg med flere tusen lesere/følgere. Vi håper på ny suksess: [email protected]
Posts created 6434

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top