Kjartan Mogen i retten:- Jeg hadde naturligvis aldri til hensikt å drepe en Nav-ansatt

AV/ Foto:   Mauricio Evensen  / Skien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KJARTAN MOGEN MØTTE I RETEN IGJEN: Leder for landsstyret i Verdipartiet, Kjartan Mogen,nektet straffskyld for alle tiltalepostene da han møtte i retten fredag. Når jeg gjør et overtramp så skal jeg tas kraftig, mens når andre gjør noe mot meg, så blir det henlagt, sa Kjartan Mogen.Han henviste til at da han tidligere hadde blitt utsatt

 

 

 

Det er Telemarksavisa som først melder saken.

 

 

 

for vold og trusler, så ble alltid sakene henlagt.Da jeg sto på stand for partiet De kristne og ble slått til, så anmeldte jeg det. Det ble bare henlagt. Og jeg har blitt trua med å bli kasta i elva – det ble henlagt, sa Mogen, som la til at han også en gang hadde anmeldt ei sjikanøs melding på Facebook.Det ble også henlagt. Det skal være likhet

 

 

for loven, men det er det ikke. Når jeg gjør et overtramp så skal jeg tas kraftig, mens når andre gjør noe mot meg, så blir det henlagt. Og det føler jeg dypt urettferdig, sa Mogen.Kjartan Mogen skal være tiltalt for å ha kommet med en drapstrussel mot en Nav-ansatt over telefon, for å ha trua en barnevernsansatt og for å ha trua to leieboere

 

 

med en kniv.Da rettssaken startet i Nedre Telemark tingrett, opplyste aktor, politiadvokat Julianne Angre, at hun kommer til å legge ned påstand om ubetinga fengsel i saken.Kjartan Mogens forsvarer, advokat Ole-Håkon Ellingsen, sa at Mogen senest torsdag kveld ble tilbudt å betale et forelegg på 10 000 kroner, og at han takket ja til dette, for

 

 

å bli ferdig med saken.Ellingsen synes at en påstand om ubetinga fengsel rimer dårlig med tilbudet som kom torsdag kveld, hvor klienten hans ble forespeilet et forelegg, før han fikk kontrabeskjed. Årsaken var at statsadvokaten bestemte at politiet ikke hadde anledning til å avslutte denne saken med et forelegg. Det var 5. april i fjor at Mogen

 

 

LES  OGSÅ:  Verdipartiet hadde en ny demonstrasjon 

 

 

snakket med en Nav-ansatt, siden han hadde fått et krav om å betale noen få hundre kroner – et krav han mente var feil. Han uttalte da over telefon at hvis ikke Nav trakk kravet, så skulle han drepe en Nav-ansatt. I Nedre Telemark tingrett sa Mogen at han naturligvis aldri hadde til hensikt å drepe en Nav-ansatt.I denne saken så hadde ikke

 

 

politiet hatt noe bevis for at det var meg, hvis ikke det var min ærlighet. Trusselen var ikke mot noen bestemt Nav-ansatt, saksbehandleren han snakket med på telefon kunne ikke på noe sett føle seg trua, hun satt oppe i Kirkenes, sa Mogen, som la til at han sa denne setningen i frustrasjon.Hun var ganske arrogant. Og det hører også med til

 

 

historien at jeg betalte dette kravet samme dag, sa Mogen.Du sa at hun ikke tenkte å føle seg trua. Men tenker du at hun kunne være redd for andre Nav-ansatte, spurte aktor, politiadvokat Julianne Angre.Jeg er enig i at det var over streken, det har jeg også sagt i avisa og det står jeg for, sa Mogen, som vektla at han er imot å drepe, og at han

 

 

ikke mente noe med dette.I forhold til trusselen mot en barnevernsansatt, så skjedde episoden da Mogen var med en kvinne som skulle ha samvær med tilsyn med sine barn. Her står Mogen tiltalt for å ha sagt noe sånn som at «vi er i krig, pass deg ellers så drar jeg til deg». Mogen sa i retten at han ikke kan huske at han trua med å slå til den

 

 

barnevernsansa-tte, og at den barnevernsansatte opptrådte provoserende, siden han spurte Mogen hva han gjorde der.Jeg var med som en tillitsperson og det har jeg lov til etter Forvaltningslovens paragraf 12, sa Mogen.I forhold til trusselen med kniv mot to personer, så skjedde denne episoden 21. september i fjor i Tinn, da Mogen

 

 

hadde en konflikt med to leieboere som han mente hadde tatt seg til rette.I retten fredag sa Mogen at de har inngått et rettslig forlik og at han har ettergitt litt over 40 000 kroner, og at paret har trukket anmeldelsen mot ham.Mogens forsvarer, advokat Ole-Håkon Ellingsen, spurte klienten sin om hvilke tanker han gjør seg om at politiet allikevel

 

 

opprettholder anmeldelsen.Nei, det er vel det at jeg skal tas, men når andre gjør noe så blir det henlagt, svarte Mogen. Han sa at leieboerne blant annet hadde revet en vedbod uten tillatelse og at de skyldte ham penger. Han sa at han etter en prat med leieboerne ville reise fra stedet, da de hindret ham. Da hadde han gått ut av bilen, tatt ut

 

 

en samekniv fra baksetet i bilen sin og deretter gått litt mot leieboerne med kniven, før han kjørte fra stedet.De ville ikke la meg kjøre, så da fant jeg kniven og viste den, men jeg sto ikke og fektet med den. Poenget var å få skremt de littegrann, slik at jeg kunne dra derfra, forklarte Mogen, som karakteriserte det hele som selvforsvar.Han sa også

 

 

at den ene leieboeren få dager tidligere hadde virket truende ved å holde en liten stokk, da de møttes.Den kvinnelige Nav-ansatte som mottok trusselen den 5. april i fjor over telefon, sa i retten at hun ikke ante hva saken gjaldt eller hvem Mogen var, da han ringte.Han sa at dersom dere kommer til å motregne meg, så skal jeg drepe en

 

 

Nav-ansatt. Jeg sa at sånne trusler melder vi videre, da gjentok han trusselen og la på, sa den Nav-ansatte. Hun sa at de er vant til at litt av hvert blir sagt i affekt.Han (Mogen) var helt iskald og rolig, og det var det som gjorde at jeg valgte å melde det videre, forklarte hun.Hun sa at hun ikke ble redd, men at hun tenkte at dette kanskje var

 

 

en person som kanskje mente det han sa.Vitnene forklarer seg på videolink, på grunn av koronasituasjonen. Den barnevernsansatte mannen som Mogen er tiltalt for å ha trua, sa at han opplevde situasjonen som svært ugrei.På veien bort til bilen så filmer han barnevernstjenestens bil og han fremstår svært hissig. Han sier at vi er i krig,

 

 

pass deg, ellers så drar jeg til deg. Jeg trekker meg unna. Opplevelsen var svært ugrei, og jeg opplevde det som truende, sa den barnevernsansatte, som la til at han i etterkant hadde fått meldinger på sms og messenger av Mogen.Det er også ugreit, mente den barnevernsansatte. Forsvarer Ellingsen ville vite om Mogen hadde henvist til noen

 

 

lover, da han ikke ville fjerne seg fra stedet.Ellingsen påpekte at man ifølge Forvaltningslovens paragraf 12, blant annet, så har man rett til å ha med seg en advokat eller en fullmektig.Den barnevernsansatte svarte da at barnevernet hadde avvist dette, og at de hadde gitt barnemora i saken beskjed om at hun ikke hadde lov til å ta med seg en

 

 

tillitsperson.Rettssaken startet tidlig fredag morgen med et dommerbytte. Tingrettsdommer Berit Nerva møtte opp, men Mogen sa da at hun hadde vært involvert i en dom i en barnevernssak som han har ytret seg svært kritisk til. Videre sa han at han også var uenig i en avgjørelse som mannen hennes (som er lagdommer), hadde

 

 

LES  OGSÅ:  Verdipartiet vil verne barnet i mors liv

 

 

vært involvert i. Nerva gikk ut og konstituert sorenskriver Morten Thomsen kom inn, og han sa at de rett og slett bare bytter dommer. Dermed kunne saken starte nesten på planlagt tid.Etter lunsjpausen skal en av leieboerne forklare seg i rettssaken. Hvordan synes du rettssaken gikk, og hvilke utfall tror du saken vil få?

 

 

Jeg synes rettssaken gikk bra, men jeg tør ikke si utfallet, sier Kjartan Mogen, til Norge-Og-Verdens-Nytt (NOVN), Mogen vil få dommen inne på politistasjonen i Rjukan, Tirsdag den 17 November klokka 10.00.NOVN  og  TA  vil følge rettssaken digitalt.Lørdag 10 Oktober arrangerte Verdipartiet en ny demonstrsasjon mot barnevernets maktmisbruk på Handelstorget i Skien.

Denne bloggen drives av NorgeOgVerdensNytt. En midlertidig nyhetsplass til ny nyhets-redaksjon-side/domene er på plass. Tidligere har vi hat en suksess nyhetsside/blogg med flere tusen lesere/følgere. Vi håper på ny suksess: [email protected]
Posts created 6448

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top