Kristin Elise Schade (20) vil fremme psykisk helse som sin hjertesak

AV: Daniel DeNiazi, Extraavisen  Foto: Mirjam Thorkildsen Schade

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kristin Elise Schade (20) fra Seljord i Telemark er en av deltakerne i Miss Norway. Nå vil hun fremme psykisk helse som sin hjertesak. Først trodde jeg at skjønnhetskonkurransen gikk ut på å ha det perfekte utseende, men da jeg fikk vite at jeg ble tatt ut som deltaker i Miss Norway, tenkte jeg at nå må jeg gripe muligheten, sier 20-åringen

 

 

til Extraavisen.no For meg er det viktig å være et forbilde, og med min erfaring om psykisk helse har jeg lyst til å være tilstede for de som sliter. Jeg vil være en stemme for dem også.Hvordan var reaksjonene da du fikk vite at du ble tatt inn?Det kom som et sjokk, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive følelsen, men jeg ble kjempe

 

 

Sliter du med tanker? Nummeret er 116 123 eller du kan besøke nettsiden her. Dersom det står om liv og helse ring 113.

 

 

glad. Jeg har mottatt mange positive tilbakemeldinger siden nyheten ble kjent.Jeg har nevnt det for venner og familie, og de støtter meg hundre prosent i de valgene jeg gjør. Jeg er glad for at jeg har foreldre som heier på meg, og sier at jeg må ta de valgene jeg føler er rett. Schade sier hun i perioder har slitt med psykose, og at Miss Norway

 

 

vil være en viktig plattform for å fremme psykisk helse.Vi nordmenn har blitt veldig flinke på å snakke om psykisk helse, men vi har fortsatt en lang vei å gå. For meg er det viktig at jeg har en plattform jeg kan lene meg på, og kan fremme saker som jeg brenner for.Da norske myndigheter stengte ned landet 12.mars i fjor, følte hun seg

 

 

maktesløs. Nedstenging av landet og lite bemanning på psykiatrisk avdeling på sykehuset førte til at Kristin Elise ble satt på en prøve.Jeg følte at hele verden braste sammen da pandemien sto som førsteprioritert hos de ansatte. Det ble ganske tøft for meg.Jeg ble fortalt av mor mi at ansatte vil alltid være tilstede, selv om pandemien

 

 

svekker den hjelpen man er avhengig av. De gjør det de kan for å gi det behovet man trenger når man er pasient.Schade forteller også at hun har snakket mye med foreldrene sine dersom utfallet i konkurransen blir annerledes.Jeg har snakket mye om dette med min familie, og jeg er godt forberedt uansett hvilke utfall det skulle bli. Nå er jeg

 

 

Lik Extraavisen.no på Facebook for flere nyheter!

 

 

 

med i en konkurransen, og det er ikke alle som kan vinne. Når jeg ser hvor langt jeg har kommet nå og truffet mange folk på veien, så vil jeg si at det er en seier for meg allerede nå.Hun har drevet med frivillig arbeid hos organisasjoner som Rafto, Amnesty og Leger uten Grenser. Ikke minst har hun drevet frivillig arbeid i Nei til atomvåpen,

 

 

men det er en drøm hun vil oppnå:Jeg har veldig lyst til å bli menneskerettighetsadvokat, og hjelpe mennesker i en sårbar situasjon. Det handler om å videreføre menneskerettighetene som er forankret i FN.I skjønnhetskonkurransen er målet om å sanke inn aktivitetspoeng, i form av sponsoravtale, samarbeid og presseoppslag, sier hun til Extraavisen.

Denne bloggen drives av NorgeOgVerdensNytt. En midlertidig nyhetsplass til ny nyhets-redaksjon-side/domene er på plass. Tidligere har vi hat en suksess nyhetsside/blogg med flere tusen lesere/følgere. Vi håper på ny suksess: [email protected]
Posts created 6454

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top