Matilde Lundh Forberg har selv opplevd vold. Hun mener at vold ikke må være et skambelagt tema, selv om det kan være vanskelig å snakke om

AV/  Erik Lund Johannesen  – Skrev: Daniel Deniazi (S24)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HELSE: Miss Norway-deltaker, Matilde Lundh Forberg har selv opplevd vold. Hun mener at vold ikke må være et skambelagt tema, selv om det kan være vanskelig å snakke om. Dette er noe som rammer så mange, ikke bare kvinner men alle mennesker. Det forteller hun til S24. Jeg velger bare en

 

 

av gruppene på grunn av det er mindre bredt og blir mer spesifikt. Det er også lettere å relatere til, som kvinne selv.For tiden er hun med i Caritas, som er et av verdens største humanitære nettverk og består av 165 medlemsorganisasjoner verden over og opererer i mer enn 200 land og

 

 

områder. I Norge har nettverket en visjon om at verden skal være en trygg plass for alle mennesker, og hvor alle mennesker får mulighet til en helhetlig utvikling.Hittil har hun fått vært med på noen møter med Caritas SWEA som er kvinnegruppen i Caritas. Vi har vært innom temaet om vold

 

 

mot kvinner på forrige møte jeg var i. Uten om det har jeg prøvd og funnet ut mye informasjon om dette temaet, men også snakket med utsatte og tankene demmes rundt temaet.Hun forteller også at nett-verket ikke bare har om vold mot kvinner men også om hvordan de skal få den

 

 

hjelpen for å komme seg inn i arbeidslivet. Her lærer de hvordan de kan søke, finne rettigheter og om sosialisering. Ikke minst er det også rettet mot utenlandske kvinner.Forberg mener at det er viktig å huske på at vold kan oppstå hos begge kjønn og i alle aldersgrupper. Hun mener

 

 

dermed at det er svært viktig å snakke ofte om temaet slik at man blir kjent med problematikken, men også om kjennetegnet. Jeg vil bare understreke at dette er noe som jeg vet kan hende alle. Det jeg mener er viktig med denne saken er i hovedsak at det er et altfor lite prat om tema,

 

 

med tanke på hvor stort mangfold som opplever volden. Den kan være fysisk, økonomisk, seksuell og psykisk, og legger til: Dette med urettferdigheter som dette tilfellet får meg til å ville stå opp på vegne for dem som opplever det. Jeg kjenner mange og har selv opplevd det, forteller hun.

 

 

Selv om Forberg har erfaringer med dette, så vet hun at det kan være vanskelig for enkelte å gå igjennom. For meg er det viktig at vi står sammen og viser kjærlighet og omsorg for de utsatte. Det er noe som kan ha fatale konsekvenser psykisk for dem som opplever det og kan

 

Foto: Daniel Millan

 

resulterer i verste fall død. Ikke bare er det den utsatte det går utover, men alle rundt vedkommende og samfunnet i en helhet.Koronakrisen har satt folk på prøve, og for noen har de opplevd at volden har eskalert seg, fordi norske instanser ikke har fungert som følge av fare for smittesp-

 

 

redning. Strenge regler og råd til folk om å holde seg innendørs har skapt frykt for mange som opplever vold, og dette er fordi problematikken har eskalert seg i turbulente forhold med fysisk vold.Forberg mener at dette gjør også at mange av de har hatt færre steder de kan gå for å få et

 

 

eget rom, for å komme seg unna partneren. For mange av de utsatte er det om å få mindre som mulig sosial kontakt med partneren. Et vanlig resultat av voldtekter kan være PTSD som da er posttraumati-skstresslidelse, sier Forberg, som forteller at hun har selv blitt diagnostisert med,

 

 

men lever veldig fint med. Jeg vil at kvinner der ute skal vite at de ikke er alene, og at det er mange av oss som opplever dette. Uansett hvor vellykket du er i livet og hvilken karrière du har. Men alle takler det samtidig på forskjellige måter. Jeg velger å være åpen om det fordi det må starte

 

 

hos noen. Noen som hever stemmen for dem som ikke enda føler seg klare for det eller tørr. Det er alltid håp og noe bra du får ut av disse opplevelsene, som er styrke.Hun mener at man takler det bedre når man har noen å snakke med, eller klarer å være åpen om temaet i almenheten. Hun

 

 

vil at temaet om vold skal bli mindre skambelagt og at det blir en forståelse om hvorfor det er så viktig å prate om problematikken. Når du lærer deg å takle dette vil ting bli mye bedre lysere og mer positivt for deg. All erfaring kan man lære av dette.Hva kan vi gjøre for forbedring? Snakke om

 

 

saken og gjøre det mindre skambelagt og tabu.Dette er for å skape et åpent rom hvor man kan begynne å diskutere, og prate om temaet. Det er viktig at de blir tatt på alvor og trodd.Hun mener at det er synd at mange av

 

 

sakene som blir politianmeldt blir henlagt.Det kan være veldig vanskelig for vedkommende å anerkjenne utfallet, og særlig å få dette bevist ovenfor politimyndigheter, men jeg mener at folk må fortsette å anmelde, selv om sannsynligheten for henleggelse er stor, sier hun til S24.

 

 

Vi i Norge-Og-Verdens-Nytt har vært i kontakt med Matilde Lundh Forberg om saken, hvor vi stiller henne to spørsmål..Hvordan går det med deg idag? Du har lagt volden bak? Jeg har lært meg å leve veldig bra med dette i dag.Det er jo alltid en del av deg, men ikke på noe

 

 

negativ måte lengre. Jeg har lært meg å takle triggere når dem kommer opp. Noen dager er utfordrende men du lærer deg takle de utfordrende dagene på en god måte.Disse hendelsene har former meg til den jeg er i dag.

 

 

Å jeg hadde kanskje aldri kommet hit jeg er heller. Jeg har aldri gitt opp men reist meg hver gang. Det råder jeg andre til også. Å prøve å snu dette om til styrke. Vite at du kommer deg gjennom det og må gi det tid, forteller Matilde.

Denne bloggen drives av NorgeOgVerdensNytt. En midlertidig nyhetsplass til ny nyhets-redaksjon-side/domene er på plass. Tidligere har vi hat en suksess nyhetsside/blogg med flere tusen lesere/følgere. Vi håper på ny suksess: [email protected]
Posts created 6448

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top