AV/ Foto:
- Saken er omtalt/delt på facebook-siden
SpareBank 1 advarer mot utspekulerte svindel-SMSer. Det gjør de etter å ha fått en rekke henvendelser fra svindlere som utgir seg for å være banken.Svindlerne forsøker å fiske til seg sensitiv informasjon. Flere har
ogs¨å mottatt svindelforsøk på e-post, skriver banken.De skriver at de blant annet prøver å få kunder til å oppgi personlig informasjon som BankID-koder, passord, kortinformasjon og annen sensitiv informasjon.I den
nye svindelen får mottaker beskjed om at BankID er blokkert, med henvisning til en lenke. Avsenderen har klart å såkalt “spoofe” SpareBank 1s nummer, og SpareBank 1 står dermed som avsender av SMS-en.Trykker
man på lenken kommer man til en side som ser ut som SpareBank 1s innloggingsside i nettbanken. Her blir man bedt om å logge inn med BankID før man blir sendt videre til et skjema der man blir bedt om å fylle ut kortinformasjon.
Vi minner om at banken din vil aldri be deg om sensitive opplysninger på denne måten, verken over mail, telefon eller SMS. BankID-koder, passord og innloggingsopplysninger er personlige, og skal aldri deles. Får
du en henvendelse per e-post, SMS eller telefon og er i tvil, kontakt heller banken din på nummeret som står oppgitt på bankens nettsider – ikke de som oppgis på SMS-en eller e-posten, skriver selskapet.