AV/ Foto: Statens vegvesen /
- Saken er omtalt/delt på facebook-siden
Idag har både Statens vegvesen og politiet aksjonert mot to chiptuningaktører. Målet for aksjonen var å avdekke om det foregår ulovlig verksteddrift.Vi har over tid sett en økning i antall aktører som tilbyr trimming av kjøretøy og utkopling av motorens rensesystemer for eksosen. Dette er godkjenningspliktig arbeid, og det krever at virksomhetene
er godkjent og oppfyller gjeldende krav. Det er viktig at kundene er klar over at denne type modifikasjoner kan føre til at kjøretøyet blir ulovlig å bruke, sier Jon Molnes i Statens vegvesen i en pressemelding.Det var to virksomheter i Vestfold og Telemark fylke som ble kontrollert.Nå vil politiet etterforske saken opp mot ulovlig verksteddrift. De som
har tunet eller modifisert bilen sin hos disse to firmaene kan bli kalt inn til kontroll hos Statens vegvesen. Bileier må da framlegge dokumentasjon på at kjøretøyet er i forskriftsmessig stand, sier Molnes.For at et trimmet kjøretøy skal være lovlig er det et krav at kjøretøyet skal være godkjent hos en av Statens vegvesens trafikkstasjoner etter
trimmingen. Den nye effekten skal være skrevet inn i vognkortet.Det er ifølge Statens vegvesen etter hvert ganske mange virksomheter over hele landet som tilbyr såkalt chiptuning. Chiptuning betyr at man går inn og endrer den elektroniske motorstyringen. Hensikten med dette er å få mer effekt ut av motoren. Ulempen er at dette også kan
endre motorens avgasser.Chiptuning blir ofte markedsført som en optimalisering av motoren.Dette er påstander det ifølge veivesenet finnes lite dokumentasjon på.Kundene blir lurt når aktører uten godkjenning hevder at chiptuning er lovlig, og må ta konsekvensen av det. Det er bileier som har ansvar for å dokumentere at utslippene fra motoren
er innenfor de kravene som bilen opprinnelig er godkjent med, sier Molnes i pressemeldingen.Slik dokumentasjon må innhentes fra bilprodusenten eller et laboratorium med offentlig godkjenning. Hvis man ikke finner dokumentasjonen må bileier tilbakestille motoren til originalstand hos et godkjent verksted. Deretter må de kunne dokumentere
dette når bilen er til kontroll hos veivesenet.Mange av aktørene som tilbyr trimming og modifisering av kjøretøy har ikke nødvendig verkstedgodkjenning fra Statens vegvesen. Et kjøretøy som er trimmet vil ofte ha høyere motoreffekt enn hva kjøretøyet er godkjent for. På grunn av omfanget denne typen virksomhet har fått, har vi grunn til å tro at
det ruller mange tusen kjøretøy som er ulovlig trimmet eller modifisert på norske veier, sier Molnes.Mange av tuningaktør-ene markedsfører også at de kobler bort eller fjerner renseutstyr som partikkelfiltre, som de fleste dieselbiler har. Partikkelfiltre må vedlikeholdes og i mange tilfeller byttes ut når bilen har blitt noen år gammel. Det har
nok vært fristende for mange å bare koble bort dette renseutstyret, framfor å gjøre en dyrere reparasjon. Konsekvensen er imidlertid at avgassene blir mye høyere enn bilen er godkjent med. Der vi oppdager at renseutstyret er koblet bort, vil bileier få beskjed om at dette må kobles til igjen, før bilen kan godkjennes på en trafikkstasjon, sier Molnes.