Tidligere realitydeltakeren Dennis Poppe Thorsen (28) deler om hvordan det er å leve med den tabubelagte sykdommen

AV/ foto: Norge-Og-Verdens-Nytt/ Oslo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toppblogger Kristin Gjelsvik (33) er kjent for å være frittalende, og har en rekke ganger skapt overskrifter for sine sterke meninger. Men nå er det imidlertid samboeren Dennis Poppe Thorsen (28) som fanger oppmerksomheten.I en ny video med tittelen «Mitt liv med kronisk sykdom», delt på parets felles YouTube-kanal, kommer Thorsen med en avsløring om helsen sin.I videoen forteller 28-åringen nemlig åpenhjertig at han har den kroniske sykdommen ulcerøs kolitt, samtidig som han er brutalt ærlig om hvordan

 

 

 

LES  OGSÅ  flere saker om Kristin og Dennis Poppe  her

 

 

 

det er å leve med den.Ifølge NHI er ulcerøs kolitt en betennelsessykdom som rammer endetarmen og nedre deler av tykktarmen, men sykdommen kan også angripe hele tykktarmen. Betennelsen finnes først og fremst i tarmens slimhinne hvor det danner seg sår.Betennelsen fører til at tykktarmen tømmer seg oftere, noe som medfører diaré. Sårdannelse i slimhinnen gir blødning og produserer puss og slim.I YouTube-videoen legger ikke Thorsen skjul på at han har vært usikker på om han har hatt lyst til å snakke om den kroniske sykdommen.

 

 

 

Overfor ukebladet Se og Hør forteller 28-åringen at det hele begynte i 15-årsalderen, men at han først fikk påvist ulcerøs kolitt ett år senere. Jeg er jo gutt og når noe er vondt så håper du at ting går over, og det var akkurat det jeg gjorde veldig lenge, forteller Thorsen. Hva tenkte du da du fikk påvist sykdommen? Det var veldig surrealistisk. Jeg tror ikke det gikk helt opp for meg hva det betydde. Det å måtte ta medisin hver dag og å være syk, for det har jeg aldri vært. Så jeg fikk veldig mye kjeft fordi jeg ikke gjorde som jeg fikk beskjed om. Jeg glemte pillene,

 

 

 

og det tok lang tid før jeg ble bedre. Så det var veldig tøft i den alderen, deler han.Som følge av sykd-ommen har Thorsen vært innlagt opptil flere ganger på sykehuset og gått på flere ulike medikamenter. Da jeg gikk på den ene medisinen måtte jeg inn på sykehuset en gang i måneden for å få remicade (medisin som brukes til å behandle en rekke autoimmune sykdommer, journ.anm.) intravenøst siden jeg mistet blod. Så jeg måtte få jern inn i blodet. Da var jeg på mitt verste.Han slet også med å legge på seg, og forklarer at maten gikk rett gjennom,

 

 

 

noe som førte til lite næring.Thorsen opplevde også bivirkninger som følge av medikamentene, som blant annet resulterte i et massivt utbrudd av kviser i hele ansiktet.  Det har vært mye problemer, mye medisiner og mye som ikke har funket, forklarer han, og legger til at han i dag ikke går på noen medisiner.  Jeg vet ikke om det er så lurt, men jeg fikk nok av å stappe i meg medisiner. Jeg ønsker ikke å anbefale det til noen andre – hør på legen din, men jeg vil prøve å være sunn og spise sunt i form av et plantebasert kosthold. Til nå har det funket, og jeg

 

 

 

 

har aldri vært bedre enn det jeg er nå.Hvordan påvirker sykdommen livet ditt? Den påvirker ikke livet mitt så veldig mye akkurat nå. Det var vel mye verre før da jeg hadde jobb og måtte ta pauser eller fri fra jobben. Det var veldig tøft, men nå jobber jeg hjemmefra og har et veldig stressfritt liv. Denne sykdommen blusser jo opp av stress, svarer han.Thorsen legger likevel ikke skjul på at sykdommen er ubehagelig, spesielt hvis det ikke er et toalett tilgjengelig. Hvis du må på do, så har du ikke sjans til å stoppe det. Du kan ikke holde deg et kvarter eller

 

 

LES  OGSÅ  flere saker om Dennis Poppe og Kristin  her

 

 

 

en halvtime, du må finne et toalett med en gang. Hvis du da befinner deg i ødemarka, så må du gå på do der, innrømmer ettbarnsfaren, og legger til at han opptil flere ganger har opplevd uhell som følge av at han ikke har rukket å gå på do i tide.På spørsmål fra Se Og Hør om hvorfor han valgte å være åpen om sykdommen nå, forklarer Thorsen at han ønsker å hjelpe andre, men legger likevel ikke skjul på at han ikke er så glad i å dele mye av privatlivet sitt. Det var Kristin som sa til meg at dette var en bra ting å gjøre, og hvis dette bare kan hjelpe en eller to personer, så er jeg fornøyd.

Denne bloggen drives av NorgeOgVerdensNytt. En midlertidig nyhetsplass til ny nyhets-redaksjon-side/domene er på plass. Tidligere har vi hat en suksess nyhetsside/blogg med flere tusen lesere/følgere. Vi håper på ny suksess: [email protected]
Posts created 6434

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top