Trond Hannemyr (66) går av som festivalsjef

AV/    NorgeOgVerdensNytt   Foto/   Mauricio   Evensen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PORSGRUNN: Etter fem dager ble Årets utgave av Porsgrunn Internasjonal Teaterfestival (PIT) avsluttet med en fantastisk show på rådhusplassen og festfyrverkeri. Arrangører, og langt over 100 frivillige medarbeidere hadde meldt seg på og deltatt under hele festivalen fra 6 til 10 Juni.Søndag kveld var det tid for avsluttningsfest for Festivalsjef Trond Hannemyr og resten av teamet og alle

 

TIPS OSS i   Redaksjonen: [email protected]

 

Her er festivalsjef Trond Hannemyr på scenen sammen med kultursjef og ordfører

 

frivillige,som i år fant sted inne på Kafe K hvor det ble servert god mat og drikke. Oppe på scenen var det taler, utdeling av ulike priser og til slutt var det tid for underholdning med musikeren Mauricio Evensen fra Bamble, som fremførte to låter på Torader.Han spilte også under fjorårets avsluttningsfest for PIT, og var også blant dem som deltok som frivillig medarbeider sammen med sin gode venn

 

Jamil Babayev. Nå har jeg etter 28 år som festivalsjef bestemt meg for å overlate festivalen til andre, fortalte Trond Hannemyr (66) oppe på scenen under avsluttningsfesten, og bekreftet det overfor vår journalist i NorgeOgVerdensNytt. I et helt år skal han ha tenkt å gå av som sjef.Jeg fikk blomster av kommunen og en fryktelig fjong vin fra de frivillige. Det er selvsagt veldig hyggelig å bli satt pris på,

 

sier Hannemyr. Hvordan synes du årets PIT har vært? Jeg har fått veldig mye fine tilbakemeldinger på programmet og på de enkelte forestillingene. Det tar jeg som et tegn på at vi har truffet med programmet. Da er jeg fornøyd. Mitt inntrykk er også at alle  som jobber, artister, teknikere og frivillige, har hatt en kjempefin festival uten de store problemene. Da er jeg fornøyd.Hvordan startet det hele, og

 

du ble sjef? Jeg var med og starte Grenland Friteater i 1976, og vi hadde reist en del og spilt på festivaler i Europa, så jeg hadde lenge hatt lyst til å starte  en festival,  men aldri hatt tid. Men da jeg fikk ryggproblemer i 1994 tenkte jag at nå, nå har jeg tid til å starte en festival. Og sånn blei det. Og på Grenland Friteater er det som regel sånn at den som tar initiativet også må ta ansvaret. Du har

 

Etter å ha opptrådt på scenen sikret Mauricio Evensen seg en selfie sammen med festivalsjef Trond Hannemyr

 

vært festivalsjef i 28 år. Hvordan har det vært å være sjef? 28 år er lenge,  så mye har skjedd. Først og fremst har det vært utrolig moro. Moro å reise rundt og se mye teater for å velge forestillinger til programmet. Moro å treffe kunstnere  rundt omkring. Moro å hente det jeg sjøl synes er de beste forestillingene til Porsgrunn og dele dem med folk her under festivalen. Moro å jobbe med alle frivillige fra

 

Porsgrunn og andre steder.Hva er det du vil savne med jobben som festivalsjef? Alle de fine menneskene. Hvordan tok familie, venner og dine kollegaer at du går av som sjef? De gliser litt og lurer på hva jeg skal bruke tida på.De er jo vant til at jeg jobber mye. Hordan synes du avslutningsfesten på søndag var? Det er alltid veldig hyggelig på middagen for de frivillige. Selv om den tidligere sjefen nå

 

slutter helt som festivalsjef for PIT, har den sprekke og blide 66-åringen lovet å jobbe på teateret i ett år til. Jeg får etter det se hva jeg gjør videre, sier han.Etter så mange år med festival er det da på tide å gi rollen til neste generasjon.Jeg mener det er yngre krefter og nye ideer får ta over festivalen.Det er viktig at de yngre får prøve seg, sier han.Jeg kommer absolutt fortsatt til å være på teateret. Om det

 

skulle være noe jeg kan hjelpe til med, vil jeg være der, sier 66-åringen.Nå sitter de som er i ledelsen av Grenland Friteater å vurdere kandidater fra både innenfor og utenfor teateret. Så langt vet Trond Hannemyr ikke om hvem som kommer til å ta over som festivalsjef. En del kandidater skal være ha blitt kontaktet av ledelsen, og kan hende avgjørelsen er tatt i løpet av sommeren, får NorgeOgVedensNytt

 

Det ble full sal da avsluttningsfesten for PIT startet på søndag kveld

 

opplyst.Jeg er meget fornøyd med arven jeg vil etterlate meg,og vil si det er gøy å tenke på at vi har gjort dette så lenge at en helt generasjon har vokst opp med det. Det har vært morsomt å være med.Jeg har truffet fine mennesker fra teater og frivillige, sier Hannemyr. Jeg mener selv at festivalen er blitt er varemerke for byen Porsgrunn, sier han.Vi har nemlig blitt ett av landets beste teaterfestivaler. Etter nesten 30 år som sjef for PIT-festivalen, mener Trond Hannemyr det er det noen festivaler som virkelig skiller seg ut:Ja jeg vil gjerne si det var forestillingen som fant sted på Brusteinsballet i år 97, hvor vi hadde et flyvende trapes som var improvisert med en cellist som hang 10 meter over bakken mens solen holdt på å gå ned. Det var første gang vi hadde noe sånt på Brusteinsballet, og det var jo så magisk, sier Hannemyr.

 

Denne bloggen drives av NorgeOgVerdensNytt. En midlertidig nyhetsplass til ny nyhets-redaksjon-side/domene er på plass. Tidligere har vi hat en suksess nyhetsside/blogg med flere tusen lesere/følgere. Vi håper på ny suksess: [email protected]
Posts created 6475

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top