Nå innfører Regjeringen avgiftskutt på bensin og diesel fra den 1.april. Men så utsetter flere andre drivstoffkutt. Nå advarer Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum om bråk dersom også disse ikke kommer på plass rett etter påske. Det er forunderlig at regjeringen ikke fullt og helt gjennomfører avgiftskuttene på diesel nå, sier han til VG. Regjeringen har allerede varslet at enkelte kutt gjennomføres innen fristen 1. april, men at reduksjoner i CO₂-avgiften på vanlig diesel, anleggsdiesel og innenriks sjøfart blir utsatt.Vedum reagerer kraftig og advarer: – Hvis regjeringen ikke får innført dette før påskehelgen, så må de få gjort det senest uken etter. Det er en oppskrift på bråk hvis de ikke gjør det, sier han til avisen. Finansdepartementet begrunner utsettelsen med «avgiftstekniske og statsstøtterettslige problemstillinger». Vedum mener regjeringen skyver EU foran seg, og kaller det «embetsstyre på sitt verste». Han peker på at flere EU-land har lavere avgifter på anleggsdiesel, og mener Norge bør kunne gjennomføre midlertidige kutt uten forsinkelser.

