Som 11-åring var Andrea Nicole Nornes Freier (18) så syk at hun ikke klarte noen ting. Det tok over ett år før familien fikk det endelige svaret

AV/ foto: privat / Daniel Deniazi (S24)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Som 11-åring var Miss Norway-deltaker, Andrea Nicole Nornes Freier så syk at hun ikke klarte noen ting. Det tok over ett år før familien fikk det endelige svaret. Som 11-åring begynte hun å kjenne at hun fikk så vondt i magen. Hun var kvalm og såpass svak og dårlig

 

 

at hun nesten ikke klarte noe. Ellers er jeg helt frisk, men det er mye jeg skulle ønsket jeg kunne spise, forteller skudenesjenta som er for tiden deltaker i Miss Norway.På sin blogg forteller 18-åringen at det går helt fint så lenge hun holder seg borte fra å spise mat som inneholder gluten.Det

 

 

skulle vise seg at det tok en stund før familien fikk det endelige svaret på hva som var galt med 18-åringen.Da hun gikk i syvende klasse var hun mye syk, og det viste seg at hun hadde cøliaki, en kronisk sykdom hvor tarmtottene i tynntarmen blir ødelagt på grunn av betennelse. Jeg fikk heller

 

 

ikke i meg nok mat ettersom jeg bare fikk vondt i magen og ble kvalm av alt. Det endte med at jeg ble utrolig tynn i en periode, sier Nornes Freier til  nyhetsbåret S24.Det viste seg også at tarmtottene hennes var helt ødelagte siden hun hadde spist gluten. Jeg vet hvor dårlig jeg blir selv om det frister

 

 

utrolig med mat som inneholdt gluten. Det er alltid en god følelse når noen har laget noe jeg spiste mye av før som for eksempel skoleboller, men nå kan jeg spise dem siden det er glutenfri.Cøliaki er en kronisk sykdom hvor tarmtottene i tynntarmen blir ødelagt på grunn av betennelse

 

 

Lik S24 på Facebook for flere nyheter!

 

 

(inflammasjon). Betennelsen skyldes en unormal reaksjon på gluten, et protein som finnes i mange typer mel, ifølge nettstedet NHI. I over ett år skal hun og familien ha prøvd å finne ut hva årsaken kunne være. Hun måtte til legen for å svelge ned en slange for å være helt sikker: Resultatet fra

 

 

prøvene bestemte derimot noe helt annet. Blodprøven var så sterk og tydelig på at jeg hadde cøliaki at det ikke var noen tvil i det hele tatt, forteller hun. Jeg var egentlig ganske lykkelig over at jeg ikke hadde noen livstruende sykdom, sier Nornes Freier til S24, som kan fortelle at det går helt fint med henne.

Denne bloggen drives av NorgeOgVerdensNytt. En midlertidig nyhetsplass til ny nyhets-redaksjon-side/domene er på plass. Tidligere har vi hat en suksess nyhetsside/blogg med flere tusen lesere/følgere. Vi håper på ny suksess: [email protected]
Posts created 6452

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top