Foto: Mauricio Evensen (Oslo)
- Saken er omtalt/delt på facebook-side
Hvert år deler Press ut versting-prisen til årets Gullbarbie. I år ble det Sophie Elise AS, bedriften til influenser toppblogger Sophie Elise Isachsen – som de mener er den aktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst.Å vinne denne prisen er ekstremt ubehagelig. At Redd Barna Ungdom velger å bruke sin merkevare,
sin PR-avdeling og sine interne ressurser på å henge ut meg i mediene, det sliter jeg med å forstå, sier Sophie Elise Isachsen (26) til VG.For en god tid tilbake siden brukte Sophie Elise bildene fra stranden i en reklame for EF språkreiser. Influenceren har vært nominert til årets Gullbarbie flere ganger, men dette er
første gang hun «vinner». Gullbarbie er en kampanjepris som ble startet av ungdomsorganisasjonen «Press».Prisen går til den medie- og reklameaktøren som bruker ensidige skjønnhetsidealer,gamle kjønnsroller og unødvendig seksualisering for å selge deg noe. Leder i organisasjonen Press, Redd Barna Ungdom, Lea Mariero, sier
følgende til NRK: Vi tar dette som et tydelig signal fra barn og unge om at det er på tide at en millionbedrift som Sophie Elise AS, er nødt til å ta en større ansvar. Men også at den påvirkningskraften betyr noe. 19.632 har stemt har stemt på kandidatene, og Sophie Elise AS lå langt foran med over 14.000 av stemmene. I forrige helg
‘
publiserte Sophie Elise en liten video med tittelen«Min side av saken» på sin egen Youtube-plattform, hvor hun blant annet tok opp Gullbarbie-nominasjonen. Det er så tabu. Å være sexy, å være seksuell. Å spille på de tingene, å ikke spille på de tingene. Å være en liten hore. Og fordi jeg har operert meg, så er ikke de tingene ok. Og jeg
tviler på at de hadde vært ok uansett, fordi gud fuckings forby at man er litt seksuell. «Gullbarbie»-prisen kåres for ellevte gang i år, og selve prisen er en gullfarget Barbiedukke.I en rapport som Press har laget var det hele 55% barn og unge som fortalte at de ønsket å endre på utseendet sitt.Det kom også frem i rapporten at de fleste
mente at det viktigste tiltaket mot kroppspress var å regulere media- og reklamebransjen.Tidligere vinnere av «Gullbarbie» sin versting-pris er blant annet Blogg.no, Victorias Secret, Bik Bok, Dagbladet og Russedress.Sammen med Sophie Elise AS var også applikasjonen TikTok og klesmerket Brandy Melville nominert i år.
Dette er begrunnelsen til de ulike nominasjonene: Brandy Melvilleble ifølge ungdomsorganisasjonen Press nominert for sitt ensidige skjønnhetsideal og for lite variasjon i kroppsform og etnisitet på sosiale medier og nettsiden.Sophie Elise AS ble nominert for å ha produsert innhold på sosiale medier som spiller unødvendig på seksualisering
og kropp.Ifølge nominasjonen tjener bedriften penger på TV-serie,litteratur og skjønnhetsprodukter som går på bekostning av barn og unges psykiske helse. TikTokble nominert for å ha fjernet innhold ut fra kroppsform, funksjonsnedsettelse og innlegg med LHBTI+-innhold. Dette mener Press at bidrar til å undertrykke det å være annerledes
og ikke gå etter normen. Appen tillater også reklame som går på å endre utseendet og kroppen sin. Sophie Elise forteller til TV2 – at hun ikke er så glad for at hun ble nominert til en slik verstingpris. Det er jo ingen som har lyst til å bli nominert til denne prisen. Videre sier hun til TV-kanlen: Jeg har slitt med komplekser nesten hele liv
et og det siste jeg vil er å påføre andre komplekser. Den største delen av hennes egen inntekt kommer fra bøkene hun har skrevet. I bøkene hennes er hovedfokuset å bryte tabuer og dele av sin egen sårbarhet rundt kropp, å være annerledes og usikkerhet.Jeg er et seksuelt menneske og et offentlig menneske. Kombinasjonen
gjør at det blir mye fokus på den delen av meg, men det har jeg ikke tenkt til å be om unnskyldning for, sier 26-åringen. Vi i Norge-Og-Verdens-Nytt har vært i kontakt med Sophie Elise, men hun ønsker ikke å uttale seg til oss om saken..