TikToker-Tobias Borch (22):- En enkel kommentar kan faktisk ramme et liv

AV/    NorgeOgVerdensNytt      Foto/    Mauricio Evensen / Porsgrunn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MOBBE-HISTORIE: I hele livet til TikToker-Tobias Borch (21) har vært veldig tøff.Den blide og unge mannen har faktisk bestemt seg for å ikke la seg knekke på noen som helst måte. Vår journalist i NorgeOgVerdensNytt (NOVN) møter han på en kaffe i Porsgrunn sentrum. Han blir spandert på og servert en kaffe, så begynner intervjuet. Jeg vil si at jeg er veldig stolt over av hva jeg har fått til,og hvor

 

TIPS OSS /DEL DIN HISTOIRE IDAG: [email protected] – eller facebook

 

 

jeg er i mitt liv idag, sier Tobias.Han har flere søsken, og bor idag sammen med sin far og hunden Tulla,. I mange mange år har han nemlig opplevd enormt mye motgang.Han velger likevel å leve det livet han gjerne ønsker å leve. Jeg elsker blant annet å stå på scenen.Så ja, scenen er nemlig min medisin, og vil si det er der jeg hører hjemme, sier 21-åringen. Han har funnet sin plass og gleder seg veldig til å videreutvikle

 

seg som person, musiker og ikke minst som skuespiller. Tobias Borch er som mange skjenner han en blid og åpen mann. Han har diagnosene som autisme, Tourettes syndrom og ADHD. Da Tobias bare var 15 år gammel mistet han moren sin som hadde MS (Multippel Sklerose) og som var veldig syk. Min mor var en veldig snill og god mor, og jeg var veldig glad i henne. Jeg var virkelig det som heter en mammagutt. Det å miste henne har preget meg gjennom hele livet. Jeg savner

 

virkelig min gode mamma, sier en tydelig berørt, Tobias. Helt siden han bare et barn har han vært et offer for grov mobbing. Også en dag idag blir han utsatt for grov mobbing.Hvis jeg skal være helt ærlig så ser jeg faktisk de som driver med mobbing som tullinger. Så nei, jeg har rett og slett ikke lyst til å gi de oppmerksomhet eller tid tilbake, sier han bestemt.Og legger til: Mange skal, og må absolutt tøffe seg eller så

 

sliter de med komplekser selv.Han er åpen om at han har slitt, og fortsatt sliter med litt selvskading på grunn av mobbing. Det er mange som mener at de som driver med selvskading bare er ute etter oppmerksomhet, men slik er det da ikke, sier en klar og bestemt Tobias Borch. Selvskading skjer jo av en grunn. Enten fordi vi har noe blitt utstatt for urett,eller blir utsatt for noe urett, og dermed har det vondt og trenger hjelp,sier han.Selv er 21-åringen

 

Tobias Borch: Jeg har bestemt meg for at jeg vil å eie min egen historie, for dette er meg.

 

 

bestemt på at det er viktig å heve seg over mobbingen, hvis det er mulig.Det er viktig å lære hvem som er der for deg, og hvem som ikke er der for deg. Jeg er så heldig at jeg har gode venner som er der for meg når jeg trenger dem. Det er jeg veldig takknemlig for, sier han. Jeg unner ingen der ute i verden å oppleve mobbing som meg.Han velger enkelt og greit å slette ufine kommentarer på sosiale medier.Det er en

 

ting jeg mener vikitg å tenke på.Og det er at en enkel kommentar faktisk kan ramme et liv. Det kan gjøre mye skade, og ingen skal måte føle på det, sier Tobias.Det er så viktig for han å fokusere på det som er positivt, og ikke det som er negativt. Det gjør han blant annet gjennom sin egen TikTok-profil, hvor han legger ut videoer som inneholder sang og dans og litt humor da. Av og til tar han tar opp teamet

 

mobbing. I tillegg til sosiale medier bruker Tobias Borch mye av sin tid på å jobbe med musikk. Blant annet liker han å spille på trommer. Interessen for musikk har han hatt siden han var en ung gutt.Da han var barn startet han med å spille på kjeler faktisk. Itillegg har han spilt i korps. Det anbefaler jeg andre å gjøre også, sier han. Miljøet, musikken og samholdet er jo noe av det beste.Jeg kommer jo fra en

 

familie som er veldig musikalsk, og dermed betyr musikk mye for meg, sier Tobias. Han er glad i å spille litt piano, men jobber per nå også med å lære seg gitar. For Tobias Borch er scenen medisin, og gjelder både musikkscenen, teaterscenen og scener på sosiale medier. Som vi alle vet så finnes det en scene overalt, og jeg trives på absolutt alle, og scenen er mitt hjem, sier han. Jeg er stolt av det

 

jeg har fått til og det jeg har kommet meg gjennom, forteller Borch.Ute på gata så stopper folk meg i gata og vil gjerne ta et bilder og en liten prate.Det betyr mye å bli sett, og jeg blir virkelig rørt, sier han.Når jeg har det litt tøft og tungt er min medisin de gode vennene jeg har, og ikke minst scenen, sier Tobias. Som mange vet er jeg en følsom person og da er det å spille litt musikk eller prøver seg på noe

 

LES FLERE  saker som handler om mobbing her

 

 

teater, en fin måte å uttrykke sine følelser, sier han. Mens andre velger å gå til psykolog, er dette er min terapi. På slutten av intervjuet forteller Tobias Borch: Jeg skal til høsten starte på Risøya folkehøyskole hvor jeg skal han få prøve seg enda mer på musikk, dans og drama.Det blir da mitt fokus framover, sier Borch.Hva er blant det verste du har hørt og opplevd med mobbingen? Folk har sagt så mye

 

ondskapsfult til meg.Blant annet har de sagt at jeg skal gå å henge meg selv.Folk har sagt eg jeg bare skal gå å ta mitt eget liv. Folk har sagt at jeg ikke fortjener å leve. De kaller meg ting jeg ikke er, og nevner ting jeg ikke har gjort. De har sagt at jeg er ikke er et menneske. Ja nei det er så mye dritt folk har sagt til meg gjennom åra, og gjør det fortsatt, sier Tobias.Hva er ditt budskap til andre de der ute som

 

også blir mobbet? Mitt budskap til de som blir mobbet er å ikke bry seg. Gå et annet sted,og kom deg bort fra mobberne. Ikke la deg mobbe eller noe. Ikke prøv å være kullere en det du er.Prøv og finn en hobby som du trives med, og som gjør at du føler deg bra som person, og at du er bra nok som du er. Blant annet mener jeg at det å starte i korps, fiske eller andre ting, er god terapi og avlastning

 

LES OGSÅ  Cecilies mobbesaken og kamp i retten 

 

 

om du opplever mobbing.Det er viktig å være med en venn eller ande som du stoler på 100 % på. Det er vikitg å si ifra til dine foreldre,søsken eller andre i familien og snakke med dem. Si ifra til lærer, rektor eller andre i skolen. Si ifra til de på arbeidsplassen.Det er viktig å si fra om mobbingen du blir utsatt for. Ikke la deg tråkke på eller knekke. Det finnes håp, og det finnes help.Søk hjelp hos psykelog og lege om du sliter på grunn av mobbing eller andre ting, sier Tobias Borch.

 

Er det vanskelig å lese om mobbing?

 

Det er mange som kan hjelpe. Snakk med noen.

 

 

På Helsenorge.no finner du oversikt over telefonnummer og chat-tjenester for barn og unge. Røde Kors har både chat og hjelpetelefon (800 333 21), det har også Mental Helse (116 123). Blå Kors har en egen Snakk om mobbing-chat. Tjenestene er gratis og du kan være anonym.

Skolen din er plikta til å hjelpe deg hvis du opplever mobbing. Si ifra til kontaktlæreren din eller en annen voksen på skolen. Alle kommuner er pålagt å ha skolehelsetjeneste der du skal kunne få hjelp av en helsesykepleier eller andre helsearbeidere.

På Elevombudene.no finner du oversikt over mobbeombudene i de forskjellige fylkene, de kan også hjelpe deg.

Er det en akutt krise skal du ringe 113.

Denne bloggen drives av NorgeOgVerdensNytt. En midlertidig nyhetsplass til ny nyhets-redaksjon-side/domene er på plass. Tidligere har vi hat en suksess nyhetsside/blogg med flere tusen lesere/følgere. Vi håper på ny suksess: [email protected]
Posts created 6463

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top